Vanliga frågor

När öppnar anmälan?
Anmälan öppnar ungefär samtidigt som den pågående terminen slutar.
Vilket grupp ska mitt barn gå i?
I slutet av terminen får varje simmare en rekommendation av sin simledare om vilken grupp som lämpar sig bäst för nästkommande termin. Se guiden här.
Om barnet inte har deltagit i vår verksamhet tidigare framgår nivåerna på vår bokningssida.
Vi fick inte plats i den grupp vi önskade. Vad kan vi göra?
Försök hitta ett annat alternativ som kan passa och ställ dig i kö till önskad grupp. Blir det en plats ledig kommer vi skicka ett mail och erbjuda plats till den gruppen.
När får jag reda på om mitt barn kommer med i en grupp hen står i kö till?
Vi kommer skicka ett mail till er med erbjudande om plats om detta uppstår.
Kan man stå i kö till nästa termin?
Nej, vi har ingen kölista till nästkommande termin. 
Var hittar jag terminsplaneringen så jag vet när det är uppehåll med mera?
Terminsplaneringen med viktiga datum kan du hitta i terminsplaneringen här.
Hur vet jag vilken nivå som är rätt för mitt barn?
Alla nivåer har tydliga mål och förkunskapskrav. Vilka det är kan du läsa om under respektive grupp. Om du ändå är osäker på vilken nivå som passar bäst, rekommenderar vi att ni kommer till simhallen och testar de övningar som är förkunskapskrav för aktuell nivå.
Har mitt barn garanterad plats till nästa termin?
Barnen som simmar under pågående termin har en veckas förtur att anmäla sig till önskad grupp innan anmälan öppnar för övriga. 
Vart vänder jag mig med synpunkter på simskolan?
Då vänder du dig till kansliet på kansli@kalmarsim.se 
Måste man delta på Microsim?
Nej det är helt valfritt att delta, men vi tycker det är ett bra första tillfälle för många barn att testa på en enklare tävling. Det är barn som deltar från att de kan simma 25 meter tills de klarat alla guldtider. Alla tävlar mot sig själva för att de tycker de är roligt.
Kan man ta igen ett missat tillfälle?
Tyvärr inte. Det går inte heller att få tillbaka pengar pga missade tillfällen. Då vi har begränsade bassängtider blir det svårt att tillgodose detta till alla barn.
Hur fort går det att lära sig simma?
Det är olika för alla barn. Vissa lär sig fort och simmar en termin i varje nivå medan andra barn kan behöva gå flera terminer i vissa nivåer.
Kan jag sitta och titta på när mitt barn har lektion?
Nej. Vi vill att alla föräldrar sitter vid hopptornsbassängen. Detta för att barnen lättare ska lägga allt fokus på vad ledarna säger och visar vad barnen ska göra. Då många av våra ledare är unga blir det även lättare för dem om inte föräldrarna sitter vid samma bassäng.
Undantaget är första och sista tillfället varje termin samt även ett-två tillfällen under terminen. Vid dessa tre-fyra tillfällen får ni föräldrar gärna sitta vid bassängen och titta.
När är det jag som förälder som har ansvar och när är det KS ledare som har ansvar över barnen? 
Ledarna ansvarar för era barn endast under lektionstid.
Vilket simsätt lär ni ut först?
Vi lär ut ryggcrawl som första simsätt vilket är det simsätt som är enklast motoriskt. Rörelserna påminner om att krypa och gå. Barnen har även fria luftvägar och god sikt uppåt. När barnen vågar ha huvudet under vattnet obehindrat börjar vi med crawl som även det påminner om grundläggande motoriska färdigheter.
Varför lär ni inte ut bröstsim först?
Ryggsim (ryggcrawl) och crawl är enklare att lära sig rent motoriskt, särskilt för små barn. Bröstsim är svårare att utföra och kräver god koordination. Det är dessutom lättare att lära sig bröstsim om de redan kan simma crawl eller ryggsim, då de har övat upp känslan för vattnet och lärt sig vattnets egenskaper.
Vilka avbokningsregler gäller?
Fri avbokning fram till 30 dagar före kursstart.
150 kr i administrationsavgift fram till 7 dagar före kursstart.
Halva kursavgiften, förutom medlemsavgiften betalas tillbaka fram till 2:a lektionstillfället.
Inget tillbaka efter 2:a lektionstillfället.
Jag eller mitt barn har ändrat mig och vill inte gå kursen som vi bokat, räcker det med att inte betala fakturan för att avboka kursen?
Nej, för att avboka kursen så behöver du kontakta kansliet via kansli@kalmarsim.se
Jag har betalat in pengarna för min faktura men varför står den ändå som obetald?
Det kan ta en till två bankdagar innan betalningen blir inregistrerad av vårat system. Känner du att det har det gått längre än en vecka eller har du fått påminnelse av oss trots att du betalat så var vänlig att mejla in summa och datum som du betalat in så kan vi se om det blivit något fel
Jag har glömt att betala fakturan, har vi förlorat platsen?
Vi skickar alltid ut en påminnelse, har du missat även den finns risken att platsen gått till någon annan. Du kan se om du har din plats kvar om du loggar in på kontot, tänk då på att kontakta kansliet och betala in avgiften så fort som möjligt.